In deze blog vertelt Karel van Delft over zijn recente schaakbelevenissen.

Schaakkalender L1 cbs Oud Zandbergen

De kinderen van L1 van Leonardo cbs Oud Zandbergen hebben een schaakkalender gemaakt. De redactie bestond uit de meisjes van de klas en iedereen mocht een foto inleveren. Het thema van de kalender is 'schaakhumor'. Het origineel hangt in de klas van juf Jolien en alle kinderen en schaakleraar Karel hebben een kopie gekregen.

Gepost: 25 april 2012

Wat is er mis met 34. Da5+ ?

Topsport is het verschil van de kleine beetjes. Vandaag werd de laatste centrale ronde van de Meesterklasse in Den Bosch gehouden. BSG won nipt van HSG, LSG verloor van Apeldoorn. Gevolg BSG handhaafde zich en LSG degradeerde. Dat laatste was niet het geval geweest als BSG gelijk had gespeeld in plaats van nipt te winnen. Een cruciale rol was weggelegd voor de partij Stellwagen - Ris. BSG-speler Ris haalde wat zetten in de opening door elkaar, naar eigen zeggen. Hij kwam beter te staan en won. Ik heb de partij live gevolgd via de KNSB-site. Samen met Fritz, voor een liefhebber altijd handig zo'n second opinion. Ook Fritz begreep niet waarom wit niet 34. Da5+ heeft gespeeld. Allerlei oorzaken zijn denkbaar. Bijvoorbeeld dat ik het verkeerd gezien heb. Mocht het toch kloppen: kleine oorzaken kunnen grote gevolgen hebben.

Overigens was er wel meer aan de hand, leert Fritz. In de partij van mijn goede vriend Alexander Kabatianski tegen Arthur Pijpers gingen de winstkansen op een gegeven moment over en weer zoals bij een kinderpartij: plus vier voor Kaba, mat in dertien voor Pijpers. De grafiek van Fritz liet alle kleuren van de regenboog zien. In ieder geval is voor beginnende schakers instructief hoe in het eindspel verbonden verre pionnen meer waard kunnen zijn dan een toren.
De analyse in onderstaande gameviewer is van IM Alexander Kabatianski.

Uiteraard: De beste stuurlui staan aan wal. In ieder geval heb ik weer een paar actuele stellingen voor de schaaklessen van morgen.

IM Robert Ris laat 23 april per email weten:
Hoi Karel,
Je hebt gelijk, 34.Da5 met torenwinst had gewoon gekund. Hebben wij allebei gewoon snoeihard gemist. Ongelooflijk...
Groeten, Robert

Gepost: 22 april 2012

 

Tony Werten geeft uitleg over schaakprogramma met vooruitdenken

Jeugdleider Tony Werten van HMC Den Bosch heeft een interessant schaakoefenprogramma geprogrammeerd. Een bijzonder onderdeel is spelen tegen de computer en vooruitdenken. Je kunt ook achteruitdenken zeggen, want wat doet het programma? Je doet een zet en je tegenstander ook. Maar... je ziet niets. Pas bij de volgende zet komt de laatst gedane zet in beeld. Dat dwingt tot visualiseren. Daar kun je natuurlijk allerlei vragen over stellen. Dat doe ik ook in de video die je ziet als je op de foto klikt. Het interview is zondag 15 april gemaakt in Denksportcentrum Apeldoorn tijdens de training SchaakMind van het Schaakcircus.

Gepost: 20 april 2012

Variatie - fascinatie in schaaklessen De Prinsenakker

Mijn schaaklessen geef ik zoveel mogelijk het karakter van een 'speeltuin voor de geest'. Variatie en fascinatie zijn sleutelwoorden. Dat gebeurde ook afgelopen week weer tijdens lessen op de Leonardo-afdeling van De Prinsenakker. Soms verzin ik zelf iets. Zo heb ik een aantal kinderen gevraagd een partij te spelen, waarbij zij spelen met de stukken aan de andere kant van het bord.  Ze spelen als het ware naar zichzelf toe. Over de moeilijkheidsgraad, de mogelijke meerwaarde en het geinigheids-gehalte hebben we nog geen eenduidige conclusies getrokken. Regelmatig ook bedenken de kinderen zelf iets. Geschoolde schakers kennen het drie rijen-systeem. Enkele leerlingen hebben hun eigen drie rijen-systeem bedacht: ze zetten gewoon op de derde rij ook pionnen neer.
Bente Bakker heeft een variant op Raindropchess bedacht, meldde ze tijdens de rondvraag waar we altijd mee beginnen. Daar mocht ze gelijk een spreekbeurt over houden. Bovendien werd het spel later in de les gespeeld. Klik op de onderste foto voor een paar korte videobeelden.
Meester Meindert-Jan las een stukje voor uit Harry Potter. Op een schaakbord stond een loper naast een toren. De vraag was hoe dat kon. De kinderen hadden allerlei suggesties. Ik heb via het digitale lesbord Fritz 960 schaak gedemonstreerd en we hebben met de klas een partijtje gespeeld. Omdat het meer om het idee ging dan een diepgaande analyse heb ik steeds de eerste zet ingevoerd die iemand riep. Dat houdt in ieder geval het tempo er lekker in.

Gepost: 20 april 2012

 

Afek Zabunov-eindspelstudiethema

Ruim vijf jaar geleden heeft mijn vriend IM Yochanan Afek mij op mijn 50e verjaardag een speciaal gecomponeerde eindspelstudie geschonken. Op zijn site geeft Afek aan dat er aan de studie (met het Zabunov-thema) aandacht is geschonken op de site van de Bulgaarse eindspelstudiecomponist Dyian Kostadinov.

Op Afeks site staan overigens ook tien studies die hij onlangs in het Engelse Bournemouth heeft getoond op het jaarlijkse congres van de Britisch Chess Problem Society.

 


Gepost: 20 april 2012