Stukken opzetten als een puzzel

Vanmiddag wilde kleindochter Lois wel weer eens schaken. Volgens pedagoog Paolo Freire (Pedagogiek van de onderdrukten) moet je in het onderwijs altijd aansluiten op iemands referentiekader. Dan is de kans dat hij je begrijpt groter. Lois is nog al van de puzzels de laatste tijd. Dus heb ik verteld dat zo'n schaakbord net een puzzel is en dat alles op zijn eigen plekje moet staan. Daar kwamen we samen wel uit. Toen de witten eenmaal op de koningsvleugel op hun plek stonden, ging het op de damesvleugel ook al snel goed. En met de zwarten ging het nog veel sneller. Enige discussie ontstond toen Lois volhardde in het plaatsen van een zwarte pion op b8. Ze zwichtte echter voor mijn argument dat dat best zielig is dat het paard dan niet meer in zijn eigen huisje kon staan. Nadat de stukken op hun plek stonden vroeg Lois zich af wat er op de lege velden in het midden ging gebeuren. Daar gaan de stukken straks spelen, legde ik uit. Zie video. Lois snapte het helemaal. Zij mag ook graag buiten spelen. Ook speelde ze samen met zus Veerle nog een paar pionzetten. De partij opende met de sterke Basman opening 1. a3. Merijn heeft dat ooit met verwisselde kleuren tegen zich gehad tegen de grote Basman (remise in Donner Memorial 1996, zie Megabase).

Gepost: 23 februari 2012