






Schaaklesmiddag op cbs Leonardo Oud Zandbergen
Vanmiddag was weer een dinsdagse schaaklesmiddag op cbs Leonardo Oud Zandbergen. In L1 presenteerden de jongste kinderen de voortgang van de schaakkalender die ze maken. Elk kind gaat een foto voor de kalender maken met als thema 'schaken en humor'. Alissa heeft al een schakende kameel aangekondigd. Het sjabloon is klaar, nu hoeven alleen de foto's nog ingeplakt te worden en dan kan juf Jolien voor ieder kind een kalender kopiëren. Ik heb zelf een ereplaatsje op de voorpagina gekregen. De meiden van de klas, die dit project samen coördineren, hebben mij die plek toebedacht omdat ik het idee van de kalender heb geopperd.
Verder hebben twee jongens (dat doen we om de beurt) een kwartier de cdrom SchaakMat via de laptop en beamer getoond. Vandaag ging het onder meer over stikmat en mat zetten via een offer op de onderste rij. Verder hebben de kinderen de site www.ideachess.com onderzocht terwijl ik 1-minuut interviewtjes met iedereen maakte. In die interviewtjes vertelt iedereen wat hij van de schaakles vindt en hoe de les nog leuker en interessanter zou kunnen worden. Eén van de conclusies is dat de kinderen bij het bespreken van eigen partijen in quiz-vorm meer bedenktijd willen hebben. Omdat de les niet langer kan worden, is de oplossing om minder vragen te stellen bij de uitleg. Ook zegt een aantal kinderen dat ze het vooral leuk vinden als ze dingen leren terwijl ze zelf met iets bezig zijn (actief ontdekkend leren). Over de cdrom SchaakMat is iedereen heel erg enthousiast. Dat vindt bijna ook iedereen van de competitie. Een paar meisjes vinden het niet zo leuk dat ze regelmatig verliezen. Ik heb hen uitgelegd dat het belangrijker is dat ze van iedere partij iets leren. Een overweging is om kleinere competitiegroepjes van meer gelijk niveau te maken, maar het grote nadeel daarvan is dat je dan veel vaker op een oneven aantal uitkomt. Incasseren hoort ook bij het leven en je kunt je focus ook verleggen van een 1-0 resultaat naar leren en genieten van mooie zetten.
In de oudere groep L2 van juffen Hildeloes en Judith waren de kinderen ook met www.ideachess.com bezig, terwijl ik interviewtjes afnam. De site www.ideachess.com is gratis. Als je een gratis account neemt kun je ook een rating krijgen. Je kunt tegen de site schaken, eindspelen uitspelen, mat in 1 t/m 4 opgaven maken, tactische stellingen oplossen en nog een paar andere dingen doen. Het programma is in het Engels. Via Google Chrome kun je zelfs zorgen dat je de site met Nederlandse teksten ziet. Het is nuttig dat de kinderen zulke programma's leren kennen. Dan kunnen ze ook zelf thuis schaken. Als leraar kun je wel van alles uitleggen, maar het is veel nuttiger als je kinderen leert hoe ze zichzelf allerlei dingen kunnen leren.
Een paar jongens waren ook bezig met 'Chess for four'. De school heeft dat spel aangeschaft en daarnaast solochess. Dat zijn beide leuke schaakvormen waardoor je beter gaat schaken. Tobias liet tijdens de rondvraag een beker zien die hij heeft gewonnen op een toernooi.
In beide klassen heb ik de poster 'schaakdenken' gepresenteerd. Op die poster, die permanent in de klas blijft hangen, staan een paar belangrijke schaakprincipes en schaakvuistregels. Volgens een paar jongens passen ze die regels altijd al toe. Karel betwijfelt dat. Lotte is wel blij met de poster. 'Tijdens de competitiepartij heb ik er drie keer naar gekeken en ik heb vandaag gewonnen!'. Voor Loes was het ook een schitterende dag. 'Ik heb vandaag voor het eerst van mijn leven een competitiepartij gewonnen!'. Alle kinderen hebben een kopie op Avier van de poster gekregen. De poster hangt op de bovenste foto naast de ranglijst en de nieuwe competitie-indeling. Die indeling maak ik elke week met het gratis programma Sevilla van J.P. Hendriks. Het is een prima programma. De schaakposter staat ook in de 'databank schaaktraining' op deze site.
Gepost: 7 februari 2012

